onsdag 12 augusti 2009

tillbka i kina!

Så har det gått en månad till sedan man skrev här...

Vi har varit i Sverige nu och haft semester, vädret har varit typiskt sommarväder i Sverige, regn. Men kul att träffa familj och vänner lite!

Självklart har vi gjort dom klassiska semester sakerna, njuta i Hjo, Faster Emmas glass kiosk i Hjo, Liseberg, badat, solat, bilträff, grillat, sill och potatis... Livet har bara varit skönt. Synd att dom 3,5 veckorna bara flög förbi.

Sista fredag kvällen så hade vi en liten picknick med några av våra vänner vid örlen badet, det var riktigt mysigt och kul att träffa dom en sista gång innan vi åkte tillbaka! Kände dock att man behövt mer tid om man ska träffa alla som vill träffa en....

Vi är tillbka i lägenheten igen, och det känns faktiskt bra, jag längtade sista tiden efter att få komma "hem" igen. (även om vissa av er inte gillar när jag kallar det så). Men vi har det bra här nu, och det känns faktiskt riktigt skönt när man sitter här på kontoret hemma och jobbar idag. Håller på med att ta ut filer från servern i sverige, som är segt på jobbet att göra, så när man kan sitta med det hemma istället är det skönt. Och när datorn jobbar så kan jag skiva lite på bloggen... :-)
Kontoret ja, jag var på IKEA och handlade lite hyllor, skrivbord och stol osv. så jag har någonstans att sitta nu när jag är hemma och jobbar. Blev riktigt trevligt! Känns bra att kunna ha någonstans att sitta och greja med papper och liknande.

Barnen har klarat av hemresan (förlåt Emelie A) bra, det har varit några jobbiga nätter nu innan dom har kommit in i Kinestiden. Inatt har Elsa varit vaken 2 ggr (vad jag märkt) och Elionor har varit inne hos henne. Skönt med en bra fru som fixar saker åt en ibland. Melker sover nu som vanligt igen, så det är skönt.

Vi har börjat med ett belöningssystem nu med melker så att han får en stjärna på sin blackboard när han gör något bra, och vi suddar när han gör något dåligt. Helt plösligt går det som en dans att borsta tänderna som vi har fått mordhålla honom med, och han förstär när han gör något fel. Känns som det här är en bra grej för att få honom motiverad att göra saker ibland. Får nog dock passa sig så man inte gör han beroende av belöningar och att han förutsätter att han alltid får uppmärksamhet när han gör något bra. Tror det är bra ett tag, så vi får se hur det funkar framöver.

Har köpt en digital system kamera också nu när jag varit hemma, och tagit massor med kort med den. Det är riktigt kul, och som vanligt när jag börjar med något så blir jag ju riktigt biten av det. Jag har pluggat igenom massor med tidningar, läst böker, kollar på nätet mycket på hur andra tar kort och på vad med vilka inställningar. Är helt säker på vilka inställningar som gör vad på kameran nu, och tänker foton hela dagarna känns det som. bändarsteg och exponeringstider, ISO, spotmätningar osv... fått massor med nya saker att tänka på när man ska sova.
När man åker till jobbet så ser man massor som man tänker att där måste jag stanna och fota så ni får se hur det ser ut. Får väl lägga kameran i bilen lite så man får till några kort ibland.
Nackdelen med det nya intresset är nog det att det finns inte någon riktig ände på vad man vill ha för tillbehör till kameran, blixtar, objektiv, studiogrejer osv. Verkar som det kan gå åt en del pengar på detta framöver.

Var på Mcdonalds här igår, dom har något som heter "double cheesburger" här, har sett det på i andra länder när jag varit ute och rest. Dom tar en vanlig ostburgare och lägger i 2 kött med ost på varje, och resten är som en vanlig ostburgare. Den är riktigt bra faktiskt! Blir gott när det inte är massa dressing och annat "skräp", bara goa grejer :-) Den vanliga ostburgaren känns ju lite liten för en annan, och ger inte den definitiva smakupplevelsen som det gör när man har 2 kött... liksom mer kött för pengarna på nåt sätt....

Ska lägga upp lite bilder också när jag har fått dom nerladdade till denna datorn så ni får se våra godingar, men det blir nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar