lördag 14 mars 2009



onsdag;


Jag (peter) jobbade halvdag med mina kinesiska kollegor (som för övrigt envisas med att ha fönstret öppet när det är 16 grader ute). På tal om kollegor, måste bara berätta att den ena killen som sitter brevid mig heter.... Peter Pan! jag trodde inte det var sant, men riktigt kul varje gång man ser det på nåt papper eller så. Annars är dom riktigt trevliga, och bryr sig om en och hur det funkar för oss.


I alla fall, jag jobbade halvdag, sedan fick vi för oss att göra något på eftermiddagen. Så vi tog tunnelbanan med barnen in till People's Square. Gick runt och tog en fika på starbucks (elinors favorit fik sedan hennes tid i USA), hittade en Vero Moda butik och gick på stan lite, tycker det är som Tibro nästan när man går till kiosken, eller vad tycker ni?




Här ser ni oss på Najing Road.
Sedan tog vi tunnelbanan hem igen, insåg att det är väldigt smidigt att använda. Dock sägs det att det är mycket folk på helger och när folk börjar eller slutar jobbet, så man får vara lite försiktig med dom tiderna ett tag till.
Tänkte att jag behöver skaffa ett paraply också, jag har inte tagit med något. Hittade dock inte nåt.
Torsdag:
Vaknar, och kollar ut, REGN!
Tänkte kolla i den lokala matbutiken efter ett paraply på väg till jobbet, men nädå, den avdelningen öppnade självklart 15:00...
jaja, bara att vandra iväg till jobbet, tar mig ca 20 min att gå till jobbet. Såg en bil stående på underredet med hjulen i luften på sidan av gångvägen, hade kört på cyckelvägen och träffat kanten på trotoaren/vattenkanelen vid sidan av gångvägen. nån idiot som kört på cyckelvägen hade tydligen kraschat och inte kommit därifrån... hahaha... Pinsamt för han! kul att ringa bärgaren med den historien! Annars en vanlig dag på jobbet, 7-4 matlåda typ.
Fredag:
Vaknade med världens förkylning, och feber. Elinor skulle träffa Swedeladies för en månadslunch idag, så jag fick vara ensam med barnen hemma. Riktigt kul att få lite tid ensam med dom faktiskt! Man har ju alltid frun med sig vid sidan om här borta än så länge... AJ! (hon sitter brevid och tjuvläser... =) )
Vi tog en färdig pizza till lunch (med kryptiska tecken på paketen), orkade inte ställa mig och laga mat. Riktigt bra faktiskt, för övrigt, hittar ni den i frysdisken på ICA så är det bara att testa.
Sedan kopplade jag och barnen om stereon ivardagsrummet, riktigt kul tyckte elsa som drog i alla kablar och provade både smak och funktion på allt, samt lite av pappas tålamod också. Har nu fått det att funka, så hemmabio grejerna är som det ska, så Elinor slipper ringa om vilka kablar som ska sitta var när jag jobbar.
Sedan har vi sett på melodifestivalen när barnen somnat, så nu vet vi att sara Dawn finer och min "favorit" ugglas har gått vidare, är det nån mer än jag som tycker hon är lik den äkliga som han får "göra saker med" för att betala hyran i Kinpin?
Lördag:
Tog en ny sväng till IKEA, för att handla lite mer grejer. Melker som inte varit ute på 2 dagar, var mer högt än lågt. Fick plocka ur han ur en bokhylla en gång, som faktiskt var på typ 1,2m höjd... hur han lyckas...
Vi handlade lite mer än kineserna, som går med sina kundvagnar med 2 glas eller så. IKEA är riktigt häftigt, Jimmy (min kinesiska kollega som är riktigt bra, är med oss allt som oftast) , berättade att hans vänner från hans hemstad som ligger 100 mil härifrån vill åka till IKEA och handla när dom kommer och hälsar på det första dom gör här i Shanghai.
Idag när det var helg, så var det inte bara vi som var där, halva kina hade insett fördelarna med IKEA verkade det som.
Elinor tag på sig sina nya vita sommarskor, ett bra val visade det sig framåt eftermiddagen när hon inte kunde gå längre, fick blodtrycksfall och nästan svimmade när hon tog av sig dom efter kassan. (eller om det berodde på kvittot, vad vet jag)
Skoppade även loss lite i "sverige" sektionen på IKEA, så ikväll kan vi äta ballerina, singoalla, skivad gurka, flädersaft, knäckebröd, kaviar, köttbullar, brunsås, gräslöksås, rågruta, rågruta grov, marabou daim 250g... Såg även att dom säljer sprit på IKEA; 1l 40% för 85kr. fanns även nubbe och liknande, nåt för sverige att ta efter!
Efter det så unnade sig Elinor en fot massage här utanför området. Blev till en helkroppsmassage för att dom inte förstod vad hon ville ha, men hon är glad för det! 100min kostade hela 68kr, fy vad dyrt va?
Vi har det bra...

2 kommentarer:

  1. Hej På Er!!
    Det är så kul att läsa och följa er blogg!! Ni verkar ha det bra! Elinor, du kan läsa på min blogg om du har lust: www.livetmedhammer.blogspot.com
    Ta hand om er!
    Kram
    Terése

    SvaraRadera
  2. Hej Elinor!
    Råkade se er blogg!
    Det var inte igår!
    Tänkt på dig o din familj, hur ni har det?
    Har ni varit i Kina?
    Elsa har blivit till, var roligt.
    Roligt och se vilken resa ni har gjort, sen när du och Emelie besökte mig i affären.
    Jag har hört med att ni skulle flytta till Usa!
    Vart hör ni hemma nu?
    Ville bara säga några ord och ge dig en hälsning.
    Ha det så bra så kanske vi träffas någon gång.
    Med vänliga hälsningar
    din gamla gymnasiekamrat Jenny Grahn.
    Vi har flyttat ut på landet och bor nu i Öttum.
    e-mail:jennybcpgr@hotmail.com

    SvaraRadera